neljapäev, 8. mai 2008

Ajaveebid eesti keele tunnis

Ajaveebid ehk blogid on Eesti üldhariduskoolis levinud ja päevast päeva tekib juurde aina uusi lahendusi, kuidas neid õppetöösse integreerida. Väga edukalt saab ajaveebe rakendada eesti keele ja kirjanduse tundides. Ajaveeb annab õpilastele võimaluse oma kirjutisi avaldada. Tavaklassis tunde läbi viies kirjutatakse enamasti vihikusse ja ainsaks lugejaks on õpetaja. Kirjutatakse enamasti hinde pärast. Ajaveebi kirjutades on lugejaid juba palju rohkem. See lugejate rohkus on õpilastele alguses üllatav. Oluliseks muutub see, mida teised arvavad. Kirjakeeleoskus paraneb, sest piinlik on ju vigadega kirjutada – kõik loevad. Paranevad ka hinded (eriti poistel) ja kasvab motivatsioon. Muutub ka õpetaja töö – ajaveebe lugedes kaob ära see vihikupaki ja punase pastaka sündroom, mis paneb keskenduma ainult vigadele. Tähtsaks muutuvad hoopis teised asjad - mõtted, ideed, isiksused. Lisaks toob võimalus teiste ajaveebe kommenteerida õpetaja kõrvale veel hulga teisi õpetajaid. Õpilastest saavad õpetajad. Siinjuures on tähtis selgitada, et õpilased jääksid üksteise vastu viisakaks ja ei teeks haiget. Sõnad on teatavasti koletud relvad.
Ajaveeb võib olla kogu klassil ühine, aga mõtekam on lasta igal õpilasel luua endale isiklik ajaveeb ja see linkida siis klassiajaveebiga. Sellisel juhul annab õpetaja ülesandeid klassiajaveebis ja õpilased täidavad neid oma ajaveebis.

Milliseid ülesandeid võiks eesti keeles ja kirjanduses ajaveebis anda?
  1. Ülesanded erinevate sõnastikega. Internetis on üleval erinevaid eesti keele sõnastikke http://www.eki.ee/dict/ . Näiteks sünonüümisõnastikku kasutades võivad õpilased sõnavaraliselt mitmekesistada mõnda enda kirjutatud või õpetaja poolt antud teksti.
  2. Kirjutada jätkujuttu. Algus on antud. Õpilased peavad lisama paar lauset ja siis valitakse kõige parem jätk välja jne.
  3. Luuletustele teise salmi kirjutamine või sõnade vahetamine luuletuses.
  4. Video või pildi järgi juttude kirjutamine http://www.tv.ee/, http://youtube.com/.
  5. Millegi või kellegi kirjeldamine nii, et teised peavad ära arvama.
  6. Teemanädalad. Ühel nädalal peab iga päev kirjutama näiteks 5 lauset oma lemmikutest, teisel nädalal koolist jne.
  7. Katkematu kirjutamine. 10 minuti jooksul peavad kõik kirjutama midagi ja kui mõtet ei ole, siis kirjutavadki, et mõtet ei ole.
  8. Kirjalik väitlus. Pool klassi on näiteks selle poolt, et koolis peab kandma koolivormi ja pool klassi on selle vastu. Kõik panevad oma mõtted ajaveebi kirja ja siis esitavad vastasvõistkonnale kommentaaride näol vastuväiteid.
  9. Internetis on erinevaid võimalusi ristsõnade koostamiseks http://www.armoredpenguin.com/, http://puzzlemaker.discoveryeducation.com/.
  10. Erinevaid grammatikaharjutamise harjutused http://www.koolielu.edu.ee/ortograafia/, http://www.tiigrihype.ee/?op=body&id=98
  11. Veebis on erinevaid keele ja kirjandusega seotud materjale, mille põhjal saab koostada erinevaid ülesandeid: küsimustele vastamine, arvustuse kirjutamine jne.

Näited eesti keele ja kirjanduse ajaveebidest:


Intervjuu Gustav Adolfi Gümnaasiumi eesti keel õpetaja Inga Laidnaga

powered by ODEO

2 kommentaari:

ljudmillar ütles ...

Tere, Ingrid! Andsin lingi selle materjali kohta:

http://galinalynx.blogspot.com/2008/05/blog-post_12.html

Külli ütles ...

aitäh, Ingrid, heade ideede eest. Meie klassis (Kiili 3.b)on ka igal õpilasel oma ajaveeb, mõni kirjutab väga agaralt, alustasime Tähekese jutuvõistlusega, kus lapsed pidid kirjutama järje loole Nõiakass. Sinult sain inspiratsiooni uute lugude jaoks. See on üldse üks huvitav blogi Sul.Edu Sulle!
Külli